Veelgestelde vragen

Via jouw bevoegde personeelsdienst of het Dienstencentrum Personeelsadministratie (personeel Vlaamse overheid) kan je een PlusPas bekomen waarmee je de registratie moet doorlopen.

Wanneer je je opnieuw registreert, doe dat dan met dezelfde gegevens (rijksregisternummer, naam). Zo worden alle gegevens van je vorige kaart automatisch overgezet naar je nieuwe kaart. Tickets die je al had aangekocht maar nog niet had gebruikt, blijven op die manier dan ook beschikbaar in je bestelhistoriek.


 

We trachten om uitzonderlijke aanbiedingen te verkrijgen, we geven echter steeds de raad mee: kijk en vergelijk! Zie je ergens anders een voordeliger aanbod aarzel niet en maak de meest voordelige keuze! Bepaalde dagattracties die je per trein wil bezoeken kunnen bijvoorbeeld voordeliger zijn in een B-dagtrip formule.


 

Kies je voor betaling via overschrijving, dan ontving je bij het plaatsen van je bestelling een bevestigingsmail met daarin de details en de nodige info (gestructureerde mededeling, totaalbedrag, rekeningnummer) om de betaling uit te voeren. In deze mail staat ook dat je 5 werkdagen de tijd heeft om de betaling te storten. Gedurende deze periode worden er ook barcodes specifiek voor jouw bestelling geblokkeerd. Indien jouw betaling na de voorziene termijn of helemaal niet toekomt, dan zal je een mail ontvangen die je op de hoogte brengt van de annulering van jouw bestelling. De gereserveerde codes worden op dat moment ook terug vrijgegeven, zodat deze terug verkocht kunnen worden.


 

De correctheid van de inhoud van het aanbod is de verantwoordelijkheid van onze externe partner. Wij fungeren enkel als tussenschakel en communiceren ook als dusdanig. Indien er geschillen zijn betreffende een aanbieding gelieve deze dan rechtstreeks met de aanbieder op te nemen, breng ons wel op de hoogte zodat we in staat zijn eventuele problemen te detecteren en mee op te volgen.


 

Ken je iemand die een aanbod wenst te lanceren of heb je zelf nog suggesties (tentoonstelling, museum, winkel, sportcentrum,...) in je eigen stad of provincie? Geef ons een seintje of geef onze contactinfo door aan de geïnteresseerde aanbieder.

Wij zullen dan jouw voorstel onderzoeken en wie weet kom je binnen afzienbare tijd wel het door jou aangebrachte voordeel tegen op de PlusPas-site.
Natuurlijk kunnen we niet alle aanbiedingen opnemen op het PlusPas-platform, we streven ernaar dat het aanbod een zo ruim mogelijk doelpubliek kan aanspreken, dat de dekking voldoende groot is en dat het aanbod voldoende interessant is. Ook zijn we afhankelijk van wat de markt wenst aan te bieden.


 

 

Op de startpagina zal je aan de linkerzijde van het scherm een titel ‘Nog niet geregistreerd?’ zien staan. Daaronder kan je jouw persoonlijke code invullen en vervolgens moet je op de knop ‘Registreren’ drukken.
Let op: bij het invoeren van jouw persoonlijke code moet j zeker ook de – tekens mee invoeren!
Vervolgens kom je in een formulier waarin je al jouw persoonsgegevens moet aanvullen. Het mailadres hoeft niet jouw werkmail te zijn, dit mag ook een privé-mailadres zijn. Zorg er wel voor dat het een geldig mailadres is om problemen bij toekomstige bestellingen te voorkomen.
Het rijksregisternummer dient uitsluitend als uniek nummer, er zijn geen verdere koppelingen naar andere applicaties of content en dit nummer zal ook niet tot andere doeleinden aangewend worden.
Vanaf het moment dat je volledig geregistreerd bent heb je toegang tot alle voordelen.

Bij een volgend bezoek kan je je aanmelden met jouw PlusPas-code of mailadres en het door jouw bij je registratie gekozen wachtwoord. Je kan je dan ook aanmelden met jouw eID.


 

Er zijn, tenzij anders aangegeven op de detailpagina van het voordeel, geen bijkomende beperkingen naar aantallen die je op jaarbasis kan aankopen.

Bij bestelling van zeer grote volumes die het normaal te verwachten verbruik van een persoon overstijgen kan het zijn dat PlusPas contact zal opnemen om meer duidelijkheid te verkrijgen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat onze leden voordelen aankopen om deze daarna via diverse kanalen door te verkopen.
Wens je als lid ook vouchers aan te kopen voor gezinsleden of voor kinderen/kleinkinderen, of plan je een gezinsuitstap met vrienden dan vormt dit in de meeste gevallen geen probleem, je kan voor jezelf, je gezin en je vrienden vouchers via het platform aankopen.


 

Het is in de meeste gevallen niet noodzakelijk om zelf aanwezig te zijn, bijvoorbeeld: je koopt een voordeelvoucher voor je kinderen maar wenst zelf niet mee te gaan naar het pretpark in kwestie? Dit zal normaal geen probleem vormen, zolang de barcodes op de vouchers leesbaar en actief zijn zullen ook je kinderen zonder u toegang tot het gekozen park krijgen. Je kan voor alle zekerheid nog uw persoonlijke PlusPas-lidkaart meegegeven maar in de meeste gevallen heb je die niet nodig.


 

Wanneer je jezelf registreert, schrijf je je ook automatisch in voor onze nieuwsbrieven. Om je uit te schrijven of om bepaalde voorkeuren aan te passen, meld je je aan en ga je vervolgens naar 'Mijn Profiel'. Daarna kies je in het menu de optie 'voorkeuren'. Vink uit welke nieuwsbrieven je niet wenst te ontvangen. Zo blijf je enkel op de hoogte van aanbiedingen die je écht interesseren.
Volg ons ook via FacebookTwitter en Google+! Dit is de beste/snelste manier om op de hoogte te blijven van de vele voordelen en wedstrijden!

Ben je ingeschreven maar ontvang je toch geen nieuwsbrief, ga dan even na of de spam-instellingen van je mail-account de ontvangst van onze mails niet verhindert. 
Email is uit ons dagelijks leven nauwelijks meer weg te denken. Helaas heeft het gemak waarmee we mailtjes naar elkaar kunnen sturen ook een keerzijde. Er wordt namelijk ontzettend veel ongewenste mail verstuurd naar Jan en alleman.

Gelukkig zijn er technische hulpmiddelen, zoals spamfilters, die ervoor zorgen dat we dagelijks niet een paar uur kwijt zijn met het verwijderen van die troep. Maar die spamfilters zijn soms net iets te ijverig, waardoor een mailtje dat met de beste bedoelingen is verstuurd, als ongewenst wordt aangemerkt. 
Om nu ervoor te zorgen dat mailtjes die je zeker wilt ontvangen niet in een filter blijven hangen, kun je je mailprogramma zo instellen dat het die mailtjes altijd doorlaat. Dat noemen we 'whitelisten'.


 

Indien je je wachtwoord niet meer weet kan je dit opnieuw opvragen via de ‘Wachtwoord vergeten?’ functie op de aanmeldpagina. Je ontvangt vervolgens een mail met de nodige instructies om het wachtwoord te veranderen. Eventueel moet je de SPAM-instellingen van je mail nakijken.

Heb je andere aanmeldproblemen:
Werk je via een pc of laptop die aangesloten is op het bedrijfsnetwerk?
Dan kan het zijn dat de firewall instellingen of de instellingen op uw laptop/pc ermee te maken hebben dat je niet aangemeld geraakt. Tussenkomst van een IT-verantwoordelijke kan in dat geval noodzakelijk zijn. Ook moet je webbrowser tijdelijke sessiecookies te accepteren, indien de browser dit niet doet kom je telkens terug op de aanmeldpagina uit.

Verder moet je er rekening mee te houden dat de aanmeldvelden hoofdlettergevoelig zijn en dat je dus ook bij het opnieuw aanmelden exact dezelfde tekens moet invoeren als tijdens de registratie.

Sommige tablets/smartphones plaatsen automatisch een hoofdletter als eerste letter. Deed je dit niet bij de registratie dan zal het PlusPas-platform je niet herkennen en een foutboodschap weergeven.


 

Je kan betalen per overschrijving of onmiddellijk online via bancontact.

Betalingen via overschrijving vragen 2 tot 4 werkdagen verwerkingstermijn. Het bedrag moet immers eerst op onze rekening toekomen voor PlusPas het vrijgeeft.

Kies je voor een betaling via bancontact dan zal je naar de betaalpagina van Atos Worldline doorverwezen worden. Betalen via de Bancontact-app is dan tevens mogelijk. Tickets worden (in de meeste gevallen) onmiddellijk naar uw emailadres verstuurd.

Atos Worldline is een bedrijf dat online betalingen verwerkt. Zij staan in voor de beveiligde interactie met uw bankinstelling. Tijdens het betaalproces kan/zal er gevraagd worden uw home banking procedure te doorlopen. 
Na het afronden van uw betaling zal Atos Worldline een melding naar het PlusPas-platform verzenden, waarna uw bestelling automatisch vrijgegeven wordt. Vervolgens komt u ook terug op de PlusPas-website terecht.
PlusPas kan geen geld van uw rekening crediteren zonder uw toestemming.

Maakt u tijdens het bestelproces de keuze betaling via bancontact en krijgt u de betaling niet afgerond dan zal deze bestelling de status 'in behandeling' krijgen. Deze status blijft uit technische en veiligheidsredenen voor een bepaalde termijn geblokkeerd staan, waarna de bestelling automatisch zal annuleren.
Het is dan ook niet meer mogelijk de betaling voor deze bestelling alsnog via overschrijving door te voeren. Wenst u toch nog te bestellen dan plaatst u een nieuwe bestelling en kiest daar onmiddellijk voor de betaaloptie betaling via overschrijving. 


 

Tenzij anders aangegeven zal je jouw bestelling of een bestelbevestiging onmiddellijk na de ontvangst van jouw betaling ontvangen.

Voor betalingen via bancontact wil dit zeggen dat je enkele seconden na jouw betaling reeds over jouw aangekochte vouchers zal kunnen beschikken. Je krijgt deze bestelbevestiging toegezonden naar het door jouw opgegeven mailadres. Vervolgens kan je de vouchers afhalen, meld je aan op de website en ga vervolgens via de knop rechtsboven 'Mijn Profiel'. Daar open je de optie 'Portefeuille'. Achter de door jouw betaalde bestelling zal er een icoon (afbeelding) zichtbaar zijn, als je dit aanklikt zal het pdf bestand automatisch openen.

In de app kan je de "Portefeuille" bereiken door op de 3 menu streepjes te klikken en vervolgens "Portefeuille" aan te klikken.

Koos je voor de betaling via overschrijving dan zal het langer duren alvorens je over jouw bestelde vouchers beschikt. De bestelling zal pas vrijgegeven worden van zodra jouw betaling effectief op onze rekening toegekomen is.


 

Je kan eenvoudig meerdere bestellingen in één grote bestelling plaatsen, van zodra je het aantal ingeeft en op de bestelknop drukt zal je de keuze krijgen om naar je winkelwagen te gaan of om verder te winkelen. Kies je de laatste optie dan kan je ook nog andere voordelen toevoegen aan de winkelwagen.


 

Kijk eerst je spamfolder na, sommige mailprogramma's plaatsen de mails onmiddellijk in hun spamfolder.

Kan je de mail niet terug vinden? Meld je dan aan op het PlusPas-platform en ga via de oranje knop rechtsboven 'Mijn Profiel' naar jouw 'Portefeuille'. Naast je bestelling zal er een icoontje bijgekomen zijn, als je daarop klikt zal het platform automatisch je voucher opladen. Bestellingen die je per bancontact betaalde worden in principe onmiddellijk vrijgegeven na betaling, bestellingen die je via overschrijving betaalde worden pas vrijgegeven van zodra de overschrijving effectief op onze rekening toegekomen is. Afhankelijk van jouw bankinstelling, verlofperiodes, sluitingsdagen banken kan dit voor enkele dagen vertraging zorgen.


 

De meeste kortingen kan je niet rechtstreeks in de winkel of op de locatie genieten, tenzij er bij het voordeel vermeld staat dat de korting op vertoon van de PlusPas toegekend zal worden.

In de meeste gevallen zal je bijgevolg vooraf aan je aankoop (kan soms ook in de winkel via je smartphone of tablet en werkende internetverbinding) je waardebonnen moeten aankopen. De waarden zijn veelal onderling combineerbaar zodat je het te besteden bedrag met benadering kan voldoen. 


 

Afhankelijk van leverancier tot leverancier kan je de waardebonnen zowel online als in een winkel of enkel in een winkel inruilen.

Lees zeker ook de specifieke voorwaarden die opgenomen zijn bij het aanbod.

Je ontvangt je bestelde waardebonnen via de PlusPas-website of app. In de portefeuille kan je jouw bestellingen vinden en is er ook de mogelijkheid om het pdf bestand in te laden.


 

Omdat de meeste van onze vouchers gebruik maken van unieke barcodes is het niet mogelijk deze na vrijgave/ontvangst nog te annuleren.

Bestellingen zijn pas definitief nadat u deze betaald heeft. In de tussentijd staan ze in de status 'in behandeling'.

Bestellingen die je niet betaalt zullen automatisch na het verlopen van de betalingstermijn door het platform de status 'Geannuleerd' krijgen. 

Het herroepingsrecht, bepaald bij artikel VI.47 van het Wetboek van Economisch Recht betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming bij de verkoop op afstand, is niet van toepassing. PlusPas verwijst naar art. VI.53, 12° van het Wetboek van Economisch Recht (“De consument kan het herroepingsrecht waarin artikel VI. 47 voorziet niet uitoefenen voor (…) de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, vervoer, autoverhuurdiensten, catering en diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomsten een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien”). De Online Tickets / Vouchers vallen onder diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding in de zin van art. VI.53,12° WER.


 

PlusPas krijgt geen terugkoppeling vanuit de leveranciers over het gebruik van de vouchers. Wij weten bijgevolg ook niet of en voor hoeveel een waardebon afgewaardeerd werd.

Sommige leveranciers hebben hiervoor zelf een online tool ter beschikking op hun eigen website. Bij andere leveranciers zal je de restwaarde moeten opvragen aan een kassapunt.

Je kan dit best zelf opvolgen door na het gebruik van je vouchers het restbedrag te noteren op je voucher.

De geldigheidstermijn staat voorgedrukt op de voucher die je ontvangt.
PlusPas koopt de beschikbare vouchers vooraf aan bij de leverancier en kan deze daardoor met korting aanbieden naar het personeel. 
De geldigheidsperiode vangt daardoor ook aan op het moment dat PlusPas de vouchers aankoopt en niet op het moment dat de eindklant (het personeelslid) de waardebon via PlusPas aankoopt.


 

Wij kunnen geen afgeleverde vouchers annuleren, terugbetalen of vervangen ook is het niet mogelijk de geldigheidstermijn van een vervallen voucher te verlengen.


 

Tweestapsverificatie of Two Factor Authentication (2FA) is een eenvoudige oplossing om je accounts beter te beschermen. Met tweestapverificatie kan je ongewenste personen buiten houden, zelfs al kennen ze je login en wachtwoord.

Wat is tweestapsverificatie?

Om toegang te krijgen tot je account moet je bewijzen dat je bent wie je beweert te zijn. Dat kan op 3 manieren of met 3 factoren:

  • met iets dat jij alleen weet (jouw wachtwoord of pincode),
  • met iets dat jij alleen hebt (jouw telefoon of token),
  • met iets dat jij bent (jouw vingerafdruk, gelaat, iris…).

Meestal gebruik je één van deze factoren, vaak een wachtwoord, om te bewijzen wie je bent, maar het is beter om 2 of meer factoren te gebruiken: dit is tweestapsverificatie (2FA). Je gebruikt dan bv. een wachtwoord en je laat daar bovenop ook een code naar een app op je GSM sturen.

Nieuw: PlusPas verhoogt de veiligheid van je account met tweestapsverificatie, is dat moeilijk?

We stellen vast dat meerdere leden hun wachtwoorden, niet of niet regelmatig wijzigen en of dat ze éénzelfde wachtwoord voor verschillende websites gebruiken.
Daarom biedt PlusPas naast de login via eID/itsme, ook tweestapsverificatie aan op de traditionele aanmeldmethode (login / wachtwoord combinatie). Stel deze mogelijkheid zeker in, ook als je jezelf niet aanmeld via login/wachtwoord combinatie.

Gebruik je altijd eID/itsme dan zal je in de toekomst ook de mogelijkheid krijgen om de aanmelding via login/wachtwoord te deactiveren.

Tweestapsverificatie via een verificatie-App

Verificatie-apps zijn gratis te vinden binnen jouw app-store. Je kiest zelf welke verificatie app je wil installeren, enkele suggesties kan je in onderstaande lijst vinden.
Van zodra je de verificatie-app geïnstalleerd hebt kan je via het menu “mijn profiel/portefeuille” de 2FA inschakelen. Vervolgens zal je de vraag krijgen om een QR-code in te scannen via jouw verificatie(authenticator)-app. Als de koppeling geslaagd is zal je bij een volgende aanmelding met je login/wachtwoord-combinatie op de website/app een extra code moeten invoeren. Deze code kan je op dat moment in je verificatie app afhalen. De code wisselt elke 60 seconden.

Een authenticatie-app genereert een unieke code die je moet gebruiken als je inloggen in twee stappen hebt gekoppeld aan een account.
Je logt in op je account met een wachtwoord. Vervolgens krijg je de melding om naar je authenticatie-app te gaan en de code over te nemen. Hiermee maak je inloggen op een account een stuk veiliger.

Een aantal authenticatie-apps op een rij (je wordt doorgelinkt):

Gebruik je liever een andere app dan hierboven? Dit is ook mogelijk, let er enkel op dat je een veilige app afhaalt.
*Door op de links te klikken, word je naar de website in de link gestuurd. De link opent automatisch in een nieuw tabblad. Lukt het doorklikken niet dan kan je ook gewoon in je eigen app-store(winkel) deze apps opzoeken.

Hoe kan ik deze activeren op mijn PlusPas-account?

  • Installeer op je smartphone of tablet een authenticatie app. (zie voorbeelden hierboven)
  • Van zodra je aangemeld bent kan je via het menu "mijn profiel/portefeuille" doorklikken op het menu-item "2FA".
  • Op deze pagina staat een "Activeren" knop, deze klik je aan.
  • Het systeem zal je vragen om je PlusPas-wachtwoord in te voeren.
  • Vervolgens krijg je op het scherm een QR code en letter cijfercode te zien. 
  • Je opent op je smartphone of tablet jouw authenticatie app en voegt het account toe in de app. (code invoeren of QR-code inscannen)
  • Van zodra dit gelukt is zal je bij een volgende aanmelding via login/wachtwoord telkens een tijdelijke code kunnen afhalen via de authenticatie-app. Deze code voer je binnen de tijd in om toegang te krijgen tot PlusPas.


 

De ontvangen waardebon is een betaalmiddel enkel inwisselbaar op de aanbiedingen die je rechtstreeks op de PlusPas-website kan aankopen. Deze is niet inwisselbaar op externe webshops of rechtstreeks in een winkelpunt.

De schenker van de waardebon kan zelf bepalen voor welke op de PlusPas-website actieve aanbiedingen deze ingeruild kan worden.

Op de waardebon staat een waardebonnummer en een activatiecode, alsook de geldigheid van je waardebon.

Hoe inruilen:

Volg deze stappen:

  1. Je opent de PlusPas-website aan de hand van jouw aanmeldgegevens.
  2. Je navigeert naar het aanbod waarop jouw waardebon van toepassing is.
  3. Je voegt het gekozen aanbod toe aan je winkelwagen via de Bestellen knop.
  4. Je winkelt nog wat verder of je gaat onmiddellijk naar je winkelmandje.
  5. In je besteloverzicht zal je de door jou toegevoegde aanbiedingen opgelijst zien alsook de waarde hiervan.
  6. Je duid aan dat je de algemene voorwaarden accepteert.
  7. Je duid het bolletje van betaaloptie 3 aan "Betaling met waardebon (volledig of gedeeltelijk)". Vervolgens voer je jouw waardebon nummer (inclusief de - tekens) en waardebon activatiecode in.
  8. Druk op de 'Waardebon ingeven' knop. De waardebon zal nu aan je overzicht toegevoegd worden en de waarde van je aankoop vermindert conform de waarde van je waardebon. Herhaal voorgaande stappen eventueel indien je meerdere waardebonnen ter beschikking hebt.
  9. Heb je het bedrag voldaan dan zal je bestelling automatisch afronden. Is er nog een restbedrag te betalen dan kies je één van de gewone betaalmogelijkheden (bancontact of overschrijving). Daarna druk je op de knop 'Bestelling plaatsen' en zal je door het betaalproces geleid worden.

Een waardebon kan je in één keer of gespreid over verschillende bestellingen binnen de geldigheidsperiode omruilen. 
De (rest)waarde van de waardebon is niet in speciën uitkeerbaar.
 

Is je waardebon geblokkeerd dan heeft dit meestal te maken met het niet accepteren van de algemene voorwaarden of omdat de inhoud van je winkelwagen niet voldoet aan de opgegeven beperkingen. Een blokkering is steeds tijdelijk en zal na verloop van enkele uren automatisch vervallen. De waardebon is daarna opnieuw inwisselbaar.